کِلک های جیران

الهی...شناخت تو ما را امان و لطف تو ما را عیان...

کِلک های جیران

الهی...شناخت تو ما را امان و لطف تو ما را عیان...

رجعت چیست؟

تصمیم گرفتم مقداری از مقاله ای که چند سال پیش در مورد رجعت  

نوشتم براتون بزارم... 

خودم این مقاله رو خیلی دوست دارم... 

البته این مقداری از اون مقالست...  

مقاله اصلی تقریبا ۵۰ صفحه میشه... 

به علت طولانی شدن من فقط قسمتی از اون رو گذاشتم ... 

امیدوارم خوشتون بیاد...  

برای خوندن مقاله لطفا به ادامه مطلب بروید...

رجعت در اصطلاح، عبارت است از این‌که خداوند، هم زمان با زمان ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عده‌ای از بندگان صالح که در ایمان و عمل، خالص بوده‌اند و نیز عده‌ای از کفار و منافقان که در کفر و نفاق، سرآمد بوده‌اند را با همان ویژگی‌های روحی و جسمی خود به دنیا برمی‌گرداند، تا هر دو گروه، در حد امکان نتیجه دنیایی اعمال‌شان را دریافت کنند.

آن‌چه در بازگشت دو گروه مؤمنان خالص و نیز کفار واقعی به آن اشاره شده، وصف صالح و منافق است، نه مرد و زن.

در معنای اصطلاحی رجعت سید مرتضی می‌فرماید: بدان همانا آن‌چه که شیعه دوازده امامی معتقد است، این است که خداوند، هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف گروهی از شیعیان او و گروهی از دشمنان آن حضرت را که پیش‌تر مرده‌اند، برمی‌گرداند تا به ثواب یاری آن حضرت برسند و نیز از دشمنان انتقام گرفته شود. 

رجعت کنندگان 

روایاتی که رجعت‌کنندگان را معرفی می‌کند به دو دسته تقسیم شده‌اند:

1. بعضی روایات به طور عموم دلالت می‌کند که تمام مؤمنان خالص (زن و مرد) و کفار معاند (زن و مرد) که در طول تاریخ در روی زمین زندگی کرده‌اند، برمی‌گردند. امام صادق علیه السلام  می‌فرماید: «همانا رجعت، عمومی نیست؛ بلکه خصوصی است، برنمی‌گردند مگر مؤمنان محض و کفار محض.»

2.بعضی از روایات، رجعت‌کنندگان را با اسم و مشخصات معرفی می‌کند:

الف) مردان

1.رجعت پیامبران

طبق روایاتی که درتفسیرآیهاز سوره آل عمران از معصومین علیهم السلام رسیده است،همه ی پیامبران در رجعت بر می گردندواینک به دو روایت اشاره می کنیم:

1-«خداوند همه ی پیامبران ومؤمنان را برای یاری امیرمؤمنان علیه السلام گرد می آورد،درآن روزعلیّ بن ابی طالب- علیه السلام- پرچم رسول اکرم- صلی الله علیه وآله- رادر دست می گیرد وامیر همه ی مخلوقات می شود.همه مخلوقات در زیر پرچم او قرار می گیرند واو بر همه فرما نروائی می کند».

2-«درآن روزخداوند همه ی پیامبران را ازآدم تا رسول اکرم- صلی الله علیه وآله - برمی انگیزد تا همه ی آنها در برابر من شمشیر بزنند وگردن گردنکشان را از انس وجن بزنند».

2.رجعت رسول اکرم« صلی الله علیه وآله »

براساس روایات فراوانی رسول اکرم- صلی الله علیه وآله- به این جهان باز می گردد وحکومت می کند،که به یکی از آنها اشاره می کنیم:

از امام صادق- علیه السلام- پرسیدند:منظور از «یوم»در آیه ی شریفه «فی یَومٍ کانَ مقدارُهُ خَمسینَ الفَ سنةٍ»چیست؟فرمود:

«روزیکه پنجاه هزار سال است،روزگار رجعت حضرت رسول اکرم «صلی الله علیه وآله» است که مدت فرمانروائی آن حضرت در رجعت پنجاه هزار سال است».

3.رجعت امیر المؤمنان « علیه السلام»:

«واِذا وَقَعَ القَولُ عَلَیهِم اَخرجنا لَهِم دابَّةً مِنَ الاَرضِ تُکَلِّمُهُم اَنَّ النّاسَ کانوُا بِا یا تِنا لا یوُقِنوُنَ».

«چون سخن بر آنها فرود آید،از زمین جنبنده ای بر ایشان بیرون می آوریم که با آنها سخن گوید که مردم به آیه های ما باور نمی کردند».

از نظر روایات اهل بیت عصمت وطهارت هیچ تردیدی نیست که منظور از دابَّةً الاَرضِ

رجعت وجود مقدس شاه ولایت حضرت علی بن ابی طالب- علیه السلام- می باشد که احادیث فراوانی در این زمینه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

امام باقر- علیه السلام-  از حضرت علی -علیه السلام- نقل می کنند که فرمود:

«من تقسیم کننده ی بهشت ودوزخم ،کسی وارد آنها نمی شود جز بر اساس تقسیم من.من فاروق اکبرم.من پیشوای آیندگانم.من گزارشگر گذشتگانم.جز رسول اکرم - صلی الله علیه وآله- کسی بر من پیشی نمی گیرد.او ومن در یک صراط هستیم،جز اینکه این صراط به نام اوست. به من شش فضیلت داده شد:

1-علم منایا وبلایا ووصایا به من داده شد.

2-سخن فصل(جداکننده حق وباطل)به من عطا شد.0

3-من صاحب رجعتها هستم.

4-فرمانروائی کل به من عطا شده.

5-من صاحب عصا ومیسم هستم.

6-من (دابَّةً الاَرضِ) هستم که با مردم سخن خواهم گفت».

رسول اکرم -صلی الله علیه وآله- دروصف دابَّةً الاَرضِ فرمود :

«تیز پائی به او نمی رسد ،فرار کننده ای از او فوت نمی شود .مؤمن را نشان مؤن،وکافر را نشان کافر می زند.عصای موسی وانگشتر حضرت سلیمان با اوست ».

امام صادق- علیه السلام- می فرماید :

«امیر مؤمنان چهل و چهار هزار سال حکومت می کند وبرای هر یک از شیعیان علی بن ابی طالب هزار پسر به دنیا می آید».

از امام صادق- علیه السلام- روایت شده که فرمود:

حضرت علی- علیه السلام-  یکبار با امام حسین- علیه السلام-  بر می گردد وبرای بنی امیّه انتقام می گیرد ... ویکبار دیگر با رسول خدا- صلی الله علیه وآله-  بر می گردد ودر روی زمین خلیفه می شود وامامان- علیهم السلام - والیان او می باشند.

از برسی برخی احادیث وارده در ذیل آیه ی 158 سوره ی انعام استفاده می شود که بسته شدن باب توبه نیز در آخرین رجعت امیرمومنان- علیه السلام - خواهد بود.

آخرین بر گشت على «علیه السلام» به دنیا و کشته شدن شیطان
«قالَ رَبِّ فَانْظِرْنى اِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ . قالَ فَاِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرینَ. اِلى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ»
«گفت : پروردگارا! مَرا تا روزى که انسانها برانگیخته مى شوند مهلت ده فرمود: تو از مهلت داده شدگانى . ولى تا روز و زمان معیّن».
امام صادق علیه السلام فرمود:«ابلیس از خدا خواست که او را تا روز قیامت مهلت دهد، ولى خداوند آن را ردّ کرد و فرمود:تا روز وقت معلوم تو از مهلت داده شده ها هستى» ، چون روز وقت معلوم فرا رسد، ابلیس با تمام پیروانش که از زمان خلقت آدم تا آنروز از او پیروى کرده اند، ظاهر مى شودو حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برگردد و این آخرین برگشت آن حضرت است .پس چون آن روز(یعنى آخرین رجعت على علیه السلام) برسد، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برگردد با اصحابش ، و شیطان نیز بیاید با اصحابش ، و ملاقات ایشان در کنار فرات واقع شود نزدیک به کوفه ، پس ‍ کُشت و کشتارى بینشان واقع مى شود که هرگز چنین قتلى واقع نشده باشد.امام صادق-علیه السلام-  فرمود: گویا مى بینم اصحاب حضرت امیر را که صد قدم از پشت سر بر مى گردند و پاى بعضى در میان آب فرات داخل شود. پس ابرى از آسمان فرود آید که پر شده باشد از ملائکه ، و رسول خدا- صلى الله علیه و آله- در حالى که اسلحه اى از نور در دست داشته باشد، در پیش آن ابر مى آید، چون نظر شیطان بر آن حضرت بیافتد عقب نشینى کند، و اصحابش به او گویند: اکنون که پیروز شدى به کجا مى روى ؟
شیطان مى گوید: من مى بینم آنچه شما نمى بینید، من مى ترسم از پروردگار عالمیان .پس حضرت رسول- صلى الله علیه و آله- به او مى رسد و حربه در میان دو کتفش بزند که او و اصحابش همه هلاک شوند.بعد از آن ، همه مردم خدا را به یگانگى بپرستند و هیچ چیز را با خدا شریک نگردانند.

4.رجعت امام حسین« علیه السلام »:

اوّل کسى که به دنیا بر مى گردد امام حسین علیه السلام است
قال الصادق علیه السلام :«اءوّل من یرجع الى الدنیا، الحسین بن على علیه السلام فیملک حتّى یسقط حاجباه على عینیه من الکبر...».
امام صادق علیه السلام فرمود:«اوّل کسى که در رجعت به دنیا بر مى گردد حضرت امام حسین -علیه السلام- خواهد بود و آن مقدار حکومت و رهبرى خواهد کرد که از پیرى موهاى ابروهاى او بر روى دیده اش آویخته شود».
خبر دادن امام حسین -علیه السلام - ز بازگشت خویش به دنیا
جابر از امام باقر- علیه السلام-  روایت مى کند: حضرت امام حسین -علیه السلام- در صحراى کربلا پیش از شهادت فرمودند:«جدّم رسول خدا- صلى الله علیه و آله- به من فرمود:اى فرزند! تو را به سوى عراق خواهند برد، در زمینى که پیغمبران و اوصیاى ایشان در آنجا یکدیگر را ملاقات کرده اند یا خواهند کرد، و آن زمین را(عمورا) مى گویند، در آنجا شهید خواهى شد و با تو جماعتى از اصحاب تو نیز به شهادت خواهند رسید، که درد و رنج بریدن آهن به ایشان نخواهد رسید، چنانچه آتش را حقتعالى بر حضرت ابراهیم- علیه السلام - سرد و سلام گردانید، همچنین آتش جنگ بر تو و اصحاب تو سَرد و سلام خواهد شد ».
امام حسین -علیه السلام- خطاب به اصحاب خود فرمود:«بشارت باد شما را، شاد باشید که ما به نزد پیغمبر خود مى رویم ، پس ‍ مى مانیم در آن عالم آنقدر که خدا بخواهد.پس اوّل کسى که زمین شکافته مى شود و از زمین بیرون مى آید من خواهم بود و همراه بیرون آمدن من ، بیرون خواهد آمد امیرالمؤمنین- علیه السلام- و قیام خواهد کرد قائم ما -علیه السلام- پس نازل مى شود بر من گروهى از آسمان از طرف حق تعالى (که هرگز بر روى زمین فرود نیامده باشند) با جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و لشکرها از ملائکه .و فرود مى آید محمد و على ( علیهما السلام ) و من و برادرم و جمیع آنها که خدا بر ایشان منّت گذاشته از انبیاء و اوصیاء، سوار شده بر اسبان خدائى ابلق از نور، که هیچ مخلوقى پیش از آنها، بر آنها سوار نشده است .پس حضرت رسول خدا- صلى الله علیه و آله-عَلَمْ خود را به دست مى گیرد و حرکت مى دهد و شمشیر خود را به دست قائم ما مى دهد، پس ‍ بعد از آن ، آنچه خدا خواهد مى نمائیم .پس از آن حقتعالى بیرون مى آورد از مسجد کوفه چشمه اى از روغن و چشمه اى از آب و چشمه اى از شیر.پس آنگاه حضرت امیرالمؤمنین -علیه السلام-  شمشیر حضرت رسول- صلى الله علیه و آله- را به من مى دهد و مرا به جانب مشرق و مغرب بفرستد، پس هر که دشمن خدا باشد خونش را بریزم و هر بتى را بیابم بسوزانم تا اینکه به زمین هند برسم و جمیع بلاد هند را فتح کنم .و حضرت دانیال و یوشع زنده شوند و بیایند به سوى حضرت امیرالمؤمنین-علیه السلام - و گویند:«راست گفتند خدا و رسول او در وعده ها که دادند».
پس هفتاد نفر با ایشان بفرستد به سوى بصره که هر که در مقام مقاتله در آید او را بکشند، و لشکرى به سوى بلاد روم بفرستد که آنها را فتح کنند.پس هر حیوان حرام گوشت که باشد بکُشم تا آنکه به غیر حلال و پاک و پاکیزه در روى زمین نباشد ... یهود و نصارى و سایر ملل را مخیّر گردانم میان اسلام و شمشیر، پس هر که مسلمان شود منّت گذارم بر او و هر که اسلام را نخواهد خونش را بریزم .و هیچ مردى از شیعیان ما نماند مگر آنکه خدا ملکى به سوى او بفرستد که خاک را از روى او پاک کند و زنان و منزل او را در بهشت به او نشان دهد.و هر کور و زمین گیر و مبتلائى که باشد خدا به برکت ما اهل بیت آن بلاها را از او دفع نماید.و حق تعالى برکت را از آسمان به زمین فرو فرستد به مرتبه اى که شاخه هاى درختانِ میوه دار از زیادى میوه بشکند و میوه تابستان در زمستان و میوه زمستان در تابستان به عمل آید و این است معنى قول حقتعالى که فرمود:« وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقُوا لَفَتَحْنا»
« و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مى کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى گشودیم ؛ ولى (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم ».
سپس فرمود:خداوند به شیعیان ما کرامتى ببخشد که مخفى نماند بر ایشان هیچ چیز در زمین و آنچه در زمین است ، حتّى آنکه اگر کسى بخواهد از احوال خانواده خود اطّلاع حاصل کند خدا به او الهام مى کند به آنچه که آنها انجام مى دهند.
حساب خلائق در رجعت با امام حسین -علیه السلام- است
قال الصادق علیه السلام :«انّ الّذى یلى حساب النّاس قبل یوم القیامة الحسین بن على علیهما السلام فاءمّا القیامة فانّما هو بعث إلى الجنّة و بعث إلى النّار»
از امام صادق -علیه السلام- روایت شده :حساب خلایق با حضرت امام حسین -علیه السلام - خواهد بود در رجعت پیش از قیامت و اما قیامت ، پس در قیامت مردم مبعوث مى شوند تا به بهشت یا به جهنّم بروند.
یاران امام حسین -علیه السلام- هنگام بازگشت آن حضرت به دنیا
از امام صادق علیه السلام روایت شده که :گروهى از فرشتگان از خداى تبارک و تعالى اجازه گرفتند که براى یارى امام حسین -علیه السلام -نازل شوند، چون به سرزمین کربلا رسیدند امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده بود.به آنها خطاب شد ملازم قبر او باشید تا وقتى که خروج کند، در آن روز از یاران او خواهید بود، این فرشتگان همواره در کنار قبر آن حضرت هستند و براى آن حضرت گریه مى کنند تا روزى که خارج شود و آنها از یاران و یاوران او باشند.
در برخى منابع تعداد همراهان امام حسین -علیه السلام -95 هزار نفر آمده است .
امام حسین علیه السلام چهل هزار سال حکومت مى کند
امام صادق علیه السلام فرمود:

« نخستین کسى که در رجعت بر مى گردد حسین بن على -علیه السلام است- ، چهل هزار سال در روى زمین مى ماند، تا از کثرت سنّ، ابروانش بر روى چشمهایش بریزد».
امام حسین علیه السلام حضرت مهدى -علیه السلام - را غسل مى دهد
« ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَاءَمْدَدْناکُمْ بِاَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ جَعَلْناکُمْ اَکْثَرَ نَفیرا».
« سپس شما را بر آنها چیره مى کنیم ؛ و شما را بوسیله داراییها و فرزندانى کمک خواهیم کرد، و نفرات شما را بیشتر (از دشمن ) قرار مى دهیم».
در تفسیر آیه شریفه 6 از سوره اسراء چنین روایت شده :
...
امام حسین -علیه السلام- با هفتاد نفر از یارانش ، که خودهاى دو روى طلا بر سر دارند، و به مردم اعلام مى کنند که این حسین -علیه السلام - است که خارج شده است ، تا مؤمنان در مورد او دچار شک و تردید نشوند و خیال نکنند که شیطان یا دجّال است . و این هنگامى است که حضرت مهدى- علیه السلام- در میان مردم است .هنگامى که همه مؤمنان امام حسین علیه السلام را شناختند و همگى یقین کردند که او حضرت حسین -علیه السلام- است ، اجل حضرت مهدى -علیه السلام- فرا مى رسد و دیده از جهان فرو مى بندد.
آنگاه امام حسین- علیه السلام- او را غسل و کفن و حنوط مى کند و به خاک مى سپارد. که هرگز امام را جز امام غسل نمى دهد.

 یزید چند بار به دنیا بر مى گردد
از بعضى روایات استفاده مى شود که : یزید و یزیدیان چندین بار به این دنیا بر مى گردند و در هر دفعه به کیفر اعمال خود مى رسند.اینک به سه دسته روایاتى که در این زمینه آمده است اشاره مى کنیم :
1 -
امام صادق علیه السلام فرمود:«...گروهى از مؤمنان با صلابت پیش از قیام قائم- علیه السلام- برانگیخته مى شوند و انتقام خون حسین- علیه السلام- و یارانش را مى گیرند».

-2 روایت شده :«هنگامى که قائم ما قیام کند انتقام خون امام حسین -علیه السلام- را مى گیرد».
3
-و نیز روایت شده :« در پایان عمر حضرت ولى عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- امام حسین- علیه السلام- با هفتاد نفر از اصحابش رجعت مى کند و از یزید و یزیدیان قصاص ‍ مى کند»

5.رجعت جمعی از اصحاب پیامبر:

1-گروهی که برآل محمد ستم کردند وحق را از مجرای خود بیرون کردند وهزاران سال آثار ستم آنها جهان را برای مؤمنان تیره وتاروناخوشایند ساخت،آنها بر می گردند تا حساب پس بدهند ودر محاکمه ی عادلانه ی دولت حقه به سزای اعمال خود برسند. از کسانیکه دراین رابطه به اسم آمده است قنفذ ومولایش می باشد،که هردو آورده می شوند وبه عنوان قاتلان محسن فاطمه «سلام الله علیها» محاکمه وبه دار آویخته می شوند.

2-گروهی از اصحاب باوفای پیامبر ویاران وشیعیان باصفای امیر مؤمنان که در طریق ولایت ثابت قدم ماندند وهرگز منحرف نشدند که اسامی تعدادی از آنان در احادیث آمده وبه برخی از آنها در ایجا اشاره می کنیم:

1.بازگشتِ جناب سلمان
در ضمن یک حدیث جناب سلمان از وجود مقدّس رسول اکرم- صلى الله علیه و آله- نقل مى کند که از دوازده وصىّ خود از حضرت على تا حضرت مهدى (سلام اللّه علیهم اجمعین ) با نام و لقب واوصاف کریمه شان صحبت مى کند و آنگاه جناب سلمان گریه مى کند و عرض ‍ مى کند: چگونه مى شود که سلمان آنها را درک کند؟ مى فرماید:«اى سلمان تو آنها را درک مى کنى ، و هر کس مانند تو، آنها را از روى معرفت کامل دوست بدارد و از آنها پیروى کند آنها را درک مى کند».جناب سلمان مى گوید: خدا را بسیار سپاس گفتم و سپس عرض کردم : یا رسول اللّه- صلى الله علیه - و آله آیا عمر من تا زمان آنها ادامه خواهد داشت ؟
فرمود: اى سلمان ! بخوان این آیه را: «فَاِذا جاءَ وَعْدُ اُولیهُما».
(این آیه از آیات رجعت است و تلاوت این آیه اشاره به این است که جناب سلمان پیش از ظهور از دنیا مى رود ولى بعد از ظهور امام زمان علیه السلام رجعت مى کند).
جناب سلمان مى گوید:بسیار گریستم و بر اشتیاقم افزده شد و گفتم : اى رسول گرامى آیا این پیمانى است از طرف شما؟
فرمود: «آرى ، سوگند به خدائى که محمّد را به رسالت برانگیخت ، این پیمانى است از سوى من و على و فاطمه و حسن و حسین و نُه تن امام و از سوى همه کسانى که از ما هست و در راه ما مورد ستم قرار گرفته است».
«اى سلمان ! به خدا سوگند، ابلیس و سپاهیانش حاضر مى شوند و همه مؤمنان خالص و کافران خالص حاضر مى شوند، قصاصها و انتقامها گرفته مى شود و پروردگارت به کسى ستم روا نمى دارد».
این است تأ ویل آیه که مى فرماید:«ما اراده کرده ایم که بر کسانى که روى زمین به ضعف کشیده شده اند، منّت نهیم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم ».
جناب سلمان مى گوید:«از محضر رسول اکرم- صلى الله علیه و آله- بلند شدم و دیگر پروائى نداشتم که مرگ سراغ من بیاید یا من به سراغ مرگ بروم ».
امام صادق- علیه السلام - نیز به هنگام بحث از اصحاب حضرت ولىّ عصر - روحى فداه - از جناب سلمان نام مى برد.
2.بازگشتِ جناب مقداد
امیرمؤمنان در ضمن یک خطبه بسیار طولانى از ظهور حضرت بقیة اللّه - ارواحنا فداه - و یاران باوفاى آن حضرت بحث کرده مى فرماید:«20 تن از یاران قائم - ارواحنا فداه -از اهل یمن هستند که یکى از آنها مقداد پسر اسود است ».
امام صادق علیه السلام نیز او را در میان یاران حضرت بقیة اللّه - روحى فداه - نام برده است .
3.بازگشتِ جابر عبداللّه انصارى
در حدیثى از امام صادق علیه السلام نام جابر نیز در میان اصحاب حضرت بقیة اللّه -علیه السلام- یاد شده است .
4. بازگشتِ ابودجانه انصارى
امام صادق -علیه السلام- ابودجانه را از کسانى شمرده است که به هنگام ظهور حضرت بقیة اللّه از یاران آن حضرت خواهد بود.
ابودجانه مرد ارزنده و غیورى است که روز اُحد در نصرت رسول اکرم- صلى الله علیه و آله- پایدار ماند. چون همه گریختند و جز على و ابودجانه نماند، پیامبر فرمود: اى ابودجانه ، من بیعتم را از تو برداشتم تو نیز برگرد، امّا على ، او از منست و من از اویم .ابودجانه گفت : نه هرگز، به خدا قسم ، من هرگز خودم را از بیعت شما خارج نمى کنم ، من با شما بیعت کرده ام ، آیا شما را تنها بگذارم به کجا روم ؟ به سوى زن و فرزندى که خواهند مرد؟ یا به سوى خانه اى که ویران خواهد شد؟ یا به سوى ثروتى که فانى خواهد شد؟ و یا به سوى اجلى که فرا خواهد رسید؟!. آنقدر از رسول اکرم- صلى الله علیه و آله- دفاع کرد تا در اثر زخمهاى بى شمار توان خود را از دست داد.
5. بازگشتِ مالک اشتر یار با وفاى امیرمؤمنان علیه السلام
مالک اشتر آن یار باوفاى امیرمؤمنان که به هنگام رحلتش امیرمؤمنان مى فرمود:«اى کاش در زیر آسمان مالک دیگرى نیز بود».
مالک اشتر جزء یاران حضرت بقیة اللّه است که در رجعت زنده مى شود و از طرف آن حضرت در گوشه اى از جهان پهناور حکومت مى کند.

 6. بازگشتِ مفضّل بن عمر
مفضّل بن عمر یکى از بزرگان اصحاب امام صادق -علیه السلام- است او را مژده داده اند که از یاران حضرت بقیة اللّه- روحى فداه- مى باشد و فرمودند که :«تو اى مفضّل ! در طرف راست حضرت قائم- عجل الله تعالی فرجه الشریف- مى ایستى ، امر و نهى مى کنى . در آن روز بیش از امروز از تو فرمان مى برند».
7. بازگشتِ حمران بن اعین
حمران بن اءعین برادر زرارة بن اعین نیز در میان یاران حضرت ولىّ عصر-عجل الله تعالی فرجه الشریف- یاد شده است.
8. بازگشتِ مؤمن آل فرعون
در جلسه مشورتى فرعون ، هنگامى که به کشتن حضرت موسى و همه مردانى که به او ایمان آورده اند، رأ ى داده شد، مردى از آل فرعون که ایمان محکم و پابرجائى به حضرت موسى -علیه السلام -داشت و ایمان خود را مکتوم نگه مى داشت مطالب بسیار حکیمانه اى گفت که به کلّى رأ ى حاضرین در مجلس را دگرگون ساخت . مطالب حکیمانه او را خداوند متعال در سوره مؤمن آیه هاى 28 - 44 آورده است .قرآن کریم از این شخص به عنوان «مؤمن آل فرعون » نام برده و در لسان احادیث به همین عنوان معروف شده است .امام صادق -علیه السلام- نام او را در لیست اصحاب خاص حضرت بقیّة اللّه - روحى فداه - آورده است.
9. بازگشتِ یوشع بن نون
یوشع بن نون وصىّ حضرت موسى -علیه السلام- بود و تاریخ زندگى او شباهت زیادى به حوادث زندگى مولاى متّقیان داشت .از امام صادق -علیه السلام- روایت شده که جناب یوشع بن نون بعد از حضرت موسى -علیه السلام -مصیبتهاى بسیار دید، به خصوص از سه تن از طاغوتیان بنى اسرائیل ، چون آن سه تن به هلاکت رسیدند کار او قوّت گرفت . آنگاه دو تن از منافقان ، همسر حضرت - موسى علیه السلام- را با خودشان همفکر کردند و با صد هزار سپاه به جنگ یوشع بن نون برخاستند. جنگ سختى در گرفت و سرانجام سپاه صد هزار نفرى شکست خورد و بقیّه سپاه پا به فرار نهاد و یوشع بن نون بر آنها پیروز شد.دختر شعیب که همسر حضرت موسى بود اسیر شد. او را به خدمت حضرت یوشع آوردند. جناب یوشع به او فرمود:«من تو را در دنیا عفو کردم ، تا در آخرت حضرت موسى -علیه السلام - را ملاقات کنم و از تو به او شکایت کنم و به او بگویم که تو و قوم تو با من چه کردید».همسر حضرت موسى گفت :« اى واى بر من ، به خدا سوگند اگر به من اجازه ورود به بهشت بدهند، من شرم مى کنم که وارد بهشت شوم که پیامبر خدا حضرت موسى در آنست و من حریم او را شکستم و از سراپرده او بیرون آمدم و با وصىّ او جنگیدم ».
از همین حدیث تشابه کامل حوادث عصر یوشع با عصر حضرت امیر- علیه السلام -آشکار مى شود، با این تفاوت که طاغیه عصر حضرت على -علیه السلام- هنوز تصوّر مى کرد که در سراپرده عصمت نشسته و با آیه«وَ قَرْنَ فى بُیُوتِکُنَّ» مخالفت نکرده است .جالب توجّه است که رحلت یوشع نیز در شب 21 ماه مبارک رمضان اتّفاق افتاده بود، چنانکه امام حسن مجتبى -علیه السلام- در روز شهادت امیر مؤمنان در خطبه اش بیان فرمود.
امام صادق علیه السلام او را نیز جزء یاران حضرت بقیة اللّه - روحى فداه - نام برده که پس از ظهور آن حضرت ، زنده مى شود و در محضر حضرت حجّت - عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف - در نخستین روز بیعت از مکّه معظّمه ظاهر مى شود.

6.اصحاب کهف

اصحاب کهف جزء 313 نفری هستند که در روز اول با حضرت بقیةالله- روحی فداه- بیعت می کنند ودر دولت حقه فرمانروایان روی زمین به امر حضرت خواهند بود.

7.رجعت حضرت اسماعیل

در روایات تصریح شده که اسماعیل غیر از اسماعیل پسر حضرت ابراهیم است،او پسر «حزقیل» بوده که به سوی قوم خود مبعوث شد وقومش اورا تکذیب کردند واو را گرفتند وپوست سر وصورتش را کندند. فرشته ی عذاب آمد که قومش را عذاب کند،از او پرسید که چگونه آنها راعذاب کند؟اسماعیل گفت:من نیازی به عذاب آنها ندارم . خدای تبارک وتعالی به او وحی کرد:ای اسما عیل چه حاجتی داری؟عرض کرد:«خداوندا،تو برای ربوبیت خود،رسالت محمد-صلی الله علیه وآله-وولایت اهل بیتش پیمان گرفته ای ، وبرگزیدگان بندگانت را آگاه ساخته ای که امت او با امام حسین -علیه السلام- چه رفتاری خواهند کرد.خداوندا،تو امام حسین- علیه السلام- را وعده کرده ای که به دنیا رجعت بدهی،تا شخصاً از قاتلینش انتقام بگیرد. حاجت من این است که مرا نیز در رجعت بازگردانی ،تا شخصاًاز کسانیکه با من چنین رفتارکرده اند انتقام بگیرم.خداوند اسماعیل بن حزقیل را وعده داد که همرا ه امام حسین -علیه السلام- رجعت کند».

8. رجعت حضرت عیسی «علیه السلام »

بازگشت مسیح- علیه السلام- یـکـى از دلائل بـر صحت و امکان بازگشت به این جهان پیش از قیامت , بازگشت حضرت مسیح- علیه السلام- است که پس از رفتن از این جهان به جهان دیگر, بازمى گردد و باحضرت مهدى-عجل الله تعالی فرجه الشریف- ،بیعت کرده , در نماز به او اقتدا مى نماید, و تمامى اهل کتاب به او ایمان آورده از او پیروى مى کنند:

«وان من اهل الکتاب الا لیومنن به قبل موته، ویوم القیامه یکون علیهم شهیدا »

«تـمامى اهل کتاب - یهود و نصارى - پیش از مرگش به او ایمان مى آورند... و در روزرستاخیز بر آنان گواه خواهد بود» .

بـازگشت حضرت مسیح- علیه السلام- رجعتى است که پیش از روز قیامت انجام مى گیرد, وشاهد صدقى است بر صحت مدعاى شیعه بر امکان رجعت .

در ایـن زمـیـنـه , عـلى بن ابراهیم قمى از شهر بن حوشب  روایتى آورده گوید:حجاج بن یوسف ثقفى به من گفت : آیه اى در قرآن است که مرا بیچاره کرده، گفتم :کدام آیه، گفت :«وان اهـل الـکـتـاب الا لـیومنن به قبل موته»

با این گمان که ضمیرقبل موته به من اهل الکتاب بـازمى گردد, گفت :

به خدا قسم که من دستور کشتن یهودى و نصرانى را مى دهم , و چشم به او مـى دوزم تـا ببینم لب حرکت مى دهد,ولى هرگز, بلکه بى حرکت مى ماند, بدو گفتم : نه چنین نـیـسـت کـه گـمان برده اى .گفت : پس چگونه است .

گفتم : عیسى -علیه السلام- پیش از قیام قیامت از آسـمـان فـرود مـى آیـد, آنـگـاه هـمه ملتهاى یهود و نصارى و غیره به او ایمان مى آورند, پیش از آنکه عیسى -علیه السلام -بمیرد, و در نماز به حضرت مهدى- عجل الله تعالی فرجه الشریف- اقتدا مى کند. گـفت : این را از کجا آوردى . گفتم : از امام محمد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب -علیه السلام- آنگاه گفت : جئت بها واللّه من عین صافیه آن را از چشمه زلالى دریافت کرده اى .

9.بازگشت حضرت خضر
یکى از پیامبران عظیم الشأ ن که بدون تردید زنده است و هم اکنون بیشاز شش هزار سال از عمر شریفش مى گذردحضرت خضر -علیه السلام- است .مطابق روایات بسیارى که از امامان اهلبیت -علیهم السلام- رسیده است ، طول عمر حضرت خضر فقط براى این بود که گواهى بر طول عمر حضرت بقیة اللّه - روحى فداه - باشد، چنانکه امام صادق -علیه السلام- در ضمن یک حدیث طولانى مى فرماید:«در علم خدا گذشته بود که عمر حضرت قائم-عجل الله تعالی فرجه الشریف - را در زمان غیبت طولانى گرداند، و مى دانست که بندگانش از این عمر طولانى دچار شگفت خواهند شد، از این رهگذر به بنده صالح (حضرت خضر علیه السلام ) عمر طولانى داد، فقط براى اینکه سند زنده اى بر طول عمر حضرت قائم -عجل الله تعالی فرجه الشریف- باشد و با طول عمر او بر امکان طول عمر آن حضرت استدلال شود و بدین طریق راه بر دشمنان بسته شود و حجّت بر مردم تمام شود».زندگى حضرت خضر و رفتنش به بحر ظلمات و خوردنش از آب حیات خود داستان مفصّلى است که در کتب تاریخى و حدیثى به تفصیل از آن بحث شده ، علاقمندان به کتب مبسوط حدیثى مراجعه فرمایند.
امام رضا -علیه السلام- مى فرماید:«حضرت خضر- علیه السلام- از آب حیات خورد، او زنده است و تا دمیده شدن صور از دنیا نمى رود، او پیش ما مى آید و بر ما سلام مى کند، ما صدایش را مى شنویم و خودش را نمى بینیم ، او در مراسم حج شرکت مى کند و همه مناسک را انجام مى دهد، در روز عرفه در سرزمین عرفات مى ایستد و براى دعاى مؤمنان آمین مى گوید. خداوند به وسیله او در زمان غیبت ، از قائم ما رفع غربت مى کند و به وسیله او وحشتش را تبدیل به انس ‍ مى کند». 

از این حدیث استفاده مى شود که حضرت خضر -علیه السلام- جزء سى نفریست که همواره در محضر حضرت بقیة اللّه -عجل الله تعالی فرجه الشریف- هستند و رتق و فتق امور به فرمان آن حضرت در دست آنهاست .

ب) زنان

گروهی از یاوران حضرت بقیة‌الله- عجل الله تعالی فرجه الشریف- زنانی هستند که خدا به برکت ظهور امام زمان- عجل الله تعالی فرجه الشریف -آنها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود. در روایات، به دو گونه به این افراد اشاره شده است:

1.عام

در روایات، رجعت ویژه زن یا مرد نیست و فقط به مؤمن محض و کافر محض اشاره شده است؛ یعنی هم زن مؤمن و هم زن کافر در زمان ظهور مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- رجعت می‌کنند، تا زنان مؤمن، طعم شیرین و لذّت انجام وعدة الهی را بچشند و در رکاب حضرت امام مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف - و امامان معصوم علیهم السلام به خدمت بپردازند و زنان کافر هم کیفر دنیایی گناه و عملکرد خود را ببینند و به عذاب الهی برسند.

2. خاص

گروهی از زنان هستند که علاوه بر اخبار عمومی، در برخی اخبار، به نام آنان هم اشاره شده است. این روایات معتبر دربارة زنان، بسیار اندک است.

الف) زنان مؤمن

در منابع معتبر اسلام، نام سیزده زن یاد می‌شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد- صل الله علیه و آله و سلم- زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- به مداوای مجروحان جنگی و پرستاری بیماران خواهند پرداخت.

مفضل بن عمر از امام صادق -علیه السلام-  نقل می‌کند که فرمود:

«همراه قائم-عجل الله تعالی فرجه الشریف- سیزده زن خواهند بود». گفتم: «آن‌ها را برای چه کاری می‌خواهد؟» فرمود: «برای مداوای مجروحان و رسیدگی به مریض‌ها؛ همان‌گونه که وقتی همراه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بودند چنین می‌کردند». عرض کردم: «نام آنها را بفرمایید» فرمود: «قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیّه، سمیه مادر عمار بن یاسر، زبیده، ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیّه، صبانه ماشطه و ام خالد جهنیّه. 

در این روایات، امام صادق -علیه السلام - از آن سیزده زن فقط نام نه نفر را یاد می‌کند. در کتاب خصایص فاطمی به نسیبه دختر کعب مازنیه نیز اشاره شده است.

در کتاب منتخب البصائر از دو زن به نام «تیره» و «أحبشیه» نام می‌برد . این افراد، هر کدام در بُعدی و بیشتر در بُعدِ جهاد با دشمنان خدا، از خود شایستگی‌هایی نشان داده‌اند. برخی از آنان ـ هم‌چون «صیانه» ـ مادر چند شهید بوده و خود نیز با وضعی جانسوز به شهادت رسید. برخی دیگر چون سمیّه، در راه دفاع از عقیده اسلامی خود، سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل نموده و تا پای جان از عقیده خود دفاع کرده‌اند.

ام‌خالد نیز نعمت تندرستی پیکر را برای حفظ اسلام استفاده کرد و جانباز شد. برخی دیگر، همانند زبیده کسانی بودند که زرق و برق دنیا، هرگز آنان را از اسلام باز نداشت و از آن امکانات در راه عقیده خود استفاده کرده و در مراسم حج که یکی از ارکان دین است به کار بردند. بعضی، افتخار دایگی رهبر امت را داشتند و خود نیز از معنویات زیادی برخوردار بودند و بعضی دیگر، از خانواده شهیدانی بودند که خود، پیکر نیمه‌جان فرزندان‌شان را حمل کردند. آنان، کسانی هستند که با انجام رشادت‌ها ثابت کردند که می‌توانند گوشه‌ای از بار سنگین حکومت جهانی اسلام را بردوش گیرند.

همه این دلایل، ما را به راز تصریح امام صادق -علیه السلام-  به نام این نه نفر آگاه می‌کند. حال، برای درک بهتر شرح حال مختصری از زندگی چند تن را بررسی کنیم.

1. صیانه

در کتاب خصائص فاطمیه آمده است:

در دولت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سیزده تن، برای معالجه زخمیان زنده گشته و به دنیا بازمی‌گردند. یکی از آنان «صیانه» است که همسر «حزقیل» و آرایشگر دختر فرعون بوده است. شوهرش «حزقیل» پسرعموی فرعون و گنجینه دار او بوده و به گفته او، حزقیل، مؤمن خاندان فرعون است که به پیامبر زمانش، موسی علیه السلام ایمان آورد 

پیامبر- صل الله علیه و آله و سلم - فرمود:

شب معراج، در مسیر بین مکه معظمه و مسجد الاقصی، ناگهان بوی خوشی به مشامم رسید که هرگز مانند آن را نبوییده‌ بودم. از جبرئیل پرسیدم: «این بوی خوش چیست؟» گفت: «ای رسول‌خدا صل الله علیه و آله و سلم! همسر حزقیل به حضرت موسی بن عمران -علیه السلام- ایمان آورده بود و ایمان خود را پنهان می‌کرد.

2.سمیه، مادر عمار یاسر

او هفتمین نفر بود که به اسلام گروید و بدترین شکنجه‌ها را تحمل کرد . او و شوهرش، یاسر در دام ابوجهل  گرفتار شده بودند و او، به آنها دستور داد که به پیامبر خدا دشنام دهند؛ اما آنها چنین کاری نکردند. ابوجهل زره آهنی به سمیه و یاسر پوشاند و آنها را مقابل آفتاب سوزان نگه‌داشت. پیامبر- صل الله علیه و آله و سلم- که گاهی از کنارشان عبور می‌کرد، آنها را به صبر و مقاومت سفارش می‌کرد و می‌فرمود: «ای خاندان یاسر صبر پیشه کنید که وعده‌گاه شما بهشت است». سرانجام ابوجهل با ضربتی آنها را به شهادت رساند.

خداوند، این زن را به سبب صبر و مجاهدتی که در راه اسلام متحمل شد، در زمان ظهور مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- زنده خواهد کرد، تا پاداش وعده الهی را ببیند و در لشکر ولی خدا، به یاوران آن حضرت خدمت کند.

3. ام ایمن

نام او «برکه» است. وی کنیز پیامبر- صل الله علیه و آله و سلم بود-. آن حضرت، به او مادر خطاب می‌کرد و می‌فرمود: «او باقی‌مانده خاندان من است» . او از شیفتگان امامت بود که در ماجرای فدک، حضرت زهرا -علیها السلام- او را به عنوان شاهد معرفی کرد و پنج یا شش ماه  پس از پیامبر- صل الله علیه و آله و سلم - در زمان خلافت ابوبکر از دنیا رفت .

ام ایمن، دختر «ثعلبه بن عمرو بن حصن بن مالک» می­باشد. او خدمت‌گزار «آمنه»، مادر پیامبر  -صلی الله علیه و آله و سلم- بود که به ارث، به پیامبر-  صلی الله علیه و آله و سلم- منتقل شد. آن گاه که رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم- مادر خود را از دست داده بود، ام ایمن، پرستاری وی را برعهده گرفت و به اصطلاح، خدمت‌گزار رسول خدا-  صلی الله علیه و آله و سلم- محسوب می­شد. رسول خدا- صل الله علیه و آله و سلم- بارها می­گفت: «ام ایمن، پس از مادرم «آمنه»، مادر من است» و او را عضو خانواده و یادگار اهل بیت خویش می­خواند . ام ایمن را باید یکی از بانوان نمونه و ممتاز تاریخ اسلام دانست؛ چون کوشش­های او در طول زندگی پر برکتش در راستای وابستگی به پیغمبر - صلی الله علیه و آله و سلم- و خاندان او، افتخارآمیز و سراسر پر عظمت بودکه این‌جا مجال شرح آن نمی‌باشد.

4. زبیده

وی، همسر هارون الرشید و از شیعیان بود. هنگامی که هارون از عقیده او آگاه شد، سوگند یاد کرد او را طلاق دهد. او به انجام کارهای نیک معروف بود. زمانی که یک مشک آب در شهر، یک دینار طلا ارزش داشت، او همه حُجاج و شاید مردم مکه را سیراب کرد. او دستور داد با کندن کوه‌ها و احداث تونل‌ها، آب را از فاصله ده میلی خارج حرم مکه، به حرم آوردند. زبیده، صد کنیز داشت که همگی حافظ قرآن بودند و هر کدام موظف بود که یک دهم قرآن را بخواند؛ به گونه‌ای که از منزل او، صدای قرائت قرآن همانند زمزمه زنبورهای عسل، بلند بود.

5. ام خالد عبدی

ام خالد عبدی را دانشمندان و رجال نویسانی چون کشّی و مامقانی، بانویی معرفی کرده­اند که استاندار عراق، یوسف بن عمرو به سبب عقیده شیعی و پیروی از زید بن علی بن الحسین -علیه السلام- در کوفه دست او را قطع کرد. وی، بانویی عارف و مجاهد بود که در راه عقیده و عبادت خویش، استواری و پای‌بندی قاطعی داشت و در بیان معارف دین و ابراز عشق و ارادت به خاندان پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم- برابر مخالفان، هیچ کوتاهی و مسامحه­ای روا نمی­داشت. 

6. حبابه والبیه

شیخ طوسی، شیخ کلینی، فیض کاشانی، محدث بحرانی، طبرسی، راوندی و علامه مجلسی، او را محدث و راوی حدیث از امام علی - علیه السلام - و سایر امامان تا امام رضا - علیه السلام- و خلاصه راوی حدیث از هشت تن از امامان معصوم دانسته­اند. نکته‌ای که درباره این بانوی محدث قابل توجه است و او را در ردیف یکی از زنان فوق العاده و استثنایی قرار داده، این است که حبابه، راوی حدیث از امام علی -علیه السلام- بوده و در روزگار امام زین العابدین  علیه السلام، 113سال از عمر او می­گذشت. در سال 183ق که امام موسی بن جعفر- علیه السلام- شهید شده و امام رضا - علیه السلام- عهده­دار امامت گردید، وی به حضور امام هشتم رسید؛ در حالی که عمر او در این روزگار، حداقل 235 بود. وقتی از دنیا رفت، امام رضا  علیه السلام او را با پیراهن خود کفن کرده و به خاک سپرد. سن او هنگام مرگ، بیش از 240 سال بود. او، دوبار به جوانی بازگشت  که یک بار به معجزه امام سجاد - علیه السلام - و بار دوم به معجزه امام هشتم  -علیه السلام- بود. او است که هشت امام معصوم با خاتم خود بر سنگی که او همراه داشت، نقش بستند. 

7. قنواء، دختر رشید هجری

قنواء دختر رشید هجری را دانشمندان رجالی و اهل فقه و حدیث، مانند شیخ طوسی، برقی و مامقانی از بانوان یاور امام صادق - علیه السلام- و راوی حدیث از آن بزرگوار معرفی کرده­اند. 

میزان صلابت و پایداری در عقیده و پای‌بندی او به اسلام و تشیع و علاقه به امیرالمومنین - علیه السلام- از جریانی که درباره شیوه اسارت و شهادت پدر بزرگوارش، توسط ابن زیاد نقل می­کند، آشکار می­شود. 

به هر حال، قنواء ـ راوی حدیث از امام صادق - علیه السلام- و امام علی  علیه السلام ـ دختر مردی است که در دین، صادق و در ولایت، راستین است. چنین زنی، توسط چنین پدری پرورش یافته و شیفته و رهرو امام زمان است و با چنین اعتقادی می­تواند در هنگام ظهور امام زمان - علیه السلام - از سیزده زنی باشد که برای معالجه مجروحان و یاری امام  علیه السلام به دنیا بازگشت می­کند. 

8. نسیبه، دختر کعب

نسیبه، دختر کعب که همسر او «زید بن عاصم» بود و پسرهای او «حبیب» و «عبدالله» بودند، از بانوان مجاهد و صحابی فداکار رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم- و راوی حدیث از آن بزرگوار بوده است.ابن اثیر جزری، ابن عبدالبر اندلسی و ابن حجر عسقلانی درباره سابقه درخشان او نوشته­اند:‌

در بیعت عقبه که 62 مرد از قبیله خزرج شرکت داشتند و با رسول خدا بیعت کردند، دو زن یعنی نسیبه و خواهر وی هم حضور داشتند و بدون این که به هنگام بیعت، دست رسول خدا به دست آنها بخورد، با آن حضرت بیعت کردند و به اطاعت پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم- اقرار و تعهد نمودند.

نسیبه که با کنیه «ام عماره» هم معروف شده، در بیعت رضوان، در جنگ احد و در جنگ یمامه که بعد از وفات رسول خدا-  صلی الله علیه و آله و سلم- با مسیلمه کذاب واقع شد، حضور یافته است در جنگ «یمامه» نیز بدن او دوازده زخم برداشت و حتی یک دست وی هم قطع شد. خلاصه کلام این‌که ایمان و اخلاص و فداکاری نسیبه در جنگ احد، به جایی رسید که رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم- فرمود: «وفاداری و مقاومت نسیبه، بهتر و بالاتر از بسیاری از مردها می­باشد».

بر چنین زنی شایسته و گوارا است که در زمان دولت مهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف- به دنیا برگردد و هم‌چون مؤمنان خاص، طعم شیرین حکومت ولایتی آن حضرت را بچشد. این، اجر کسانی است که خداوند به آنها وعده داده است. پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - هم درباره او فرموده است: «‌نسیبه از بانوانی است که در روزگار ظهور امام زمان  -عجل الله تعالی فرجه الشریف -حضور می­یابد و به مداوای مجروحان جنگی در ر­کاب آن حضرت می­پردازد...».

زنان غیرمؤمن

در حدیثی، از زنی خبر داده شده است که حضرت زهرا -علیها السلام- را خیلی رنج می‌داد. از عبدالرحیم قصیر روایت شده است که امام باقر- علیه السلام- فرمود:

آگاه باشید اگر قائم ما قیام کند، حمیراء زنده می‌شود، تا این‌که آن حضرت به او تازیانه بزند و تا این‌که از وی برای فاطمه- علیها السلام - دختر رسول‌خدا- صل الله علیه و آله و سلم - انتقام بگیرد. گفتم: «فدایت شوم! چرا بر او تازیانه می‌زند؟» فرمود: «به سبب افترا و تهمتی که به أم ابراهیم زد». گفتم: «چرا خداوند، تا زمان قائم آن را به تأخیر انداخت؟» امام باقر علیه السلام فرمود: «به سبب این‌که خداوند، پیامبر- صل الله علیه و آله و سلم- را برای رحمتِ خلق مبعوث کرد؛ ولی قائم -عجل الله تعالی فرجه الشریف- را برای انتقام دشمنان».

پس زنان غیرمؤمن نیز همچون مردان غیرمؤمن رجعت می‌کنند، تا به دست مبارک مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- به مجازات خود برسند.

آخرین رجعت کننده

تصریح شده که حضرت ولىّ عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- نیز بعد از رحلتش رجعت خواهد نمود.و آنچه در روایات آمده است که قیام قیامت چهل روز پس از رحلت حضرت ولىّ عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- مى باشد، مربوط به رحلت آن حضرت در رجعت است وگرنه طبق دلالت و بیان صدها حدیث ، بعد از رحلت اوّلى حضرت بقیة اللّه- روحى فداه- هزاران سال اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام فرمانروائى خواهند داشت .

مطابق برخی از روایات ،حکومت آل محمد- علیهم السلام - در رجعت هشتاد هزار سال است. 


نظرات 17 + ارسال نظر
آرشید شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:29 ق.ظ http://arshid.blogsky.com/

سلام
از لطف شما بابت این پست بسیار ممنونم .
البته بعلت طولانی بودن آن و اینکه در محل کارم هستم فقط قسمتهایی از آن را مطالعه کردم تا در فرصتهای دیگر بقیه را بخوانم .
عالی بود
و باز هم سپاس .

سلام آرشید بزرگوار...
ممنون از لطف شما...
بله طولانی است...
میخواستم کم کم بگذارم ولی گفتم شاید مشکلی پیش بیاید و مطلب نصفه بماند...
خواهش میکنم...
یا حق...

طلبه بانو شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:19 ب.ظ

سلام
بیا نی نی م رو ببین

سلام بانو...
ممنون از دعوتت...
حتما میام...

ehsan یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:49 ق.ظ http://tamadon-farhang.blogfa.com

مرسی بابت مطلب خوبتون نتونستم درست همشوبخونم ولی اونطور که فهمیدم رجعت شامل حال هرکسی نمیشه وزمان رجعت آخرالزمان...است،درسته؟ همینطوره دیگه؟یانه؟!

سلام...
ممنون از اینکه وقت گذاشتید برای خوندن مقاله...
بله درسته رجعت شامل حال هر کسی نمیشه...
راستش احساس کردم خوندن ۵۰ صفحه مقاله برای خواننده های عزیز خیلی خسته کننده بشه...
ولی اگر تمایل داشته باشید ادامه ش رو هم میذارم...
در مورد اثبات رجعت و اهداف رجعت...
بله رجعت همزمان با ظهور امام عصر رخ می ده...

محب الرضا یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:20 ق.ظ http://mohebolreza.mihanblog.com

سلام خواهربزرگوار: حقیرقبل از اینکه مقاله شمارا بخوانم چند دقیقه قبلش خواب دیدم که یکی از دوستان برایم کتابی را خریده بود و به من داد تا مطالعه کنم کتاب خوبی بود در زمینه مقاله شما وقتی ازخواب بیدار شدم و مشغول خواندن مقاله شماشدم دیدم این متن همان کتابی بود که در عالم خواب پیشنهاد خواندنش را بهم دادن .
باید بگویم که محتوای مقاله شما خیلی علمی و دقیق هست چون از واژه ها ومطالب تکراری خالی بود ثانیا راجع به رجعت خیلی مطالعه کرده ام اما انصافا خیلی جامع نوشتید خصوصا رویاتی که راجع به زنان بود.
ارزوی موفقیت و سلامتی برای حضرتعالی از خدای سبحان خواستارم
التماس دعا
یا امام رضاع

سلام استاد بزرگوار...
ممنون از نظر ارزشمند شما...
من برای نوشتن این مقاله زحمت زیادی کشیدم...امیدوارم که مورد عنایت حق تعالی و حضرت ولی عصر قرار گرفته باشد انشاالله...
استجابت دعا...
یا علی...

باور ایرانی یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:00 ب.ظ http://bavarirani.blogfa.com

سلام دوست خوبم. ممنون از اینکه به من سر زدی. مقالتو نا نصفه خوندم ولی کامل نشد. علاقه مند شدم تا آخرشو بخونم. ممنون

سلام بر شما...
ممنون از حضورتون...
انشاالله مقاله کامل رو هم در وبلاگ قرار میدم...
در صورت تمایل مقاله کامل شده رو هم بخونید...
یا حق

بلاغ مبین یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 03:56 ب.ظ http://manzuumeh.blogfa.com

بسمه تعالی

با آمدنت دل مرا دریاکن
این سوخته را جزیره خضرا کن
آقا! تو مگر نه اینکه دنبال منی؟
من گم شده ام بیا مرا پیدا کن...

سلام علیکم
منتظر حضورتون هستم.

اللهم عجل لولیک الفرج...
علیکم السلام و رحمه الله...
چشم مزاحم میشم...

میشه شفاعتم کنی پسرخاله یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:22 ب.ظ

سلام دوست عزیزپست بسیارجالب وشیرینی ست وارزش خواندن چندین بارراهم دارددرموردزنان احادیث زیبای آوردی درموردرجعت مولاعلی علیه السلام درکل برای من خیلی مطالب هاش تازه بودوچیزهای زیادی یادگرفتم وازاین حدیثم بسیارخوشحال شدم:خداوند همه ی پیامبران ومؤمنان را برای یاری امیرمؤمنان علیه السلام گرد می آورد،درآن روزعلیّ بن ابی طالب- علیه السلام- پرچم رسول اکرم- صلی الله علیه وآله- رادر دست می گیرد وامیر همه ی مخلوقات می شود.همه مخلوقات در زیر پرچم او قرار می گیرند واو بر همه فرما نروائی می کند».پس به منکرعلی بگونمازخودقضاکند نمازبی ولای اوعبادتیست بی وضو

دوست دارم ادامه شوهم اگرفرصت کردی بزاری
خسته نباشی
التماس دعا
اجرت بامولا

سلام دوست عزیزم...
ممنون از نگاهت...
بسیار زیبا فرمودیدبه منکرعلی بگونمازخودقضاکند نمازبی ولای اوعبادتیست بی وضو.
انشاالله حتما...
استجابت دعا...
اجرکم عندالله...

طلبه ی عاشق دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:00 ق.ظ

خیلی عالی بود.
رزقنا الله من شراب طهوره.

ممنون از نگاه شما...
الهی امین...

میشه شفاعتم کنی پسرخاله سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:48 ق.ظ http://shefaaat.blogfa.com/

شهدا سنگ نشانند که ره گم نکنیم.

سلام بزرگوارباوصیتنامه های جالب شهدابروزم ومنتظزنظرات ارزشمندشما
التماس دعا
اجرت باشهدا

سلام دوست خوبم...
در اسرع وقت مزاحم میشم...
استجابت دعا

میشه شفاعتم کنی پسرخاله چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:28 ق.ظ http://shefaaat.blogfa.com/

من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …

من خدایی دارم...
او مرا می خواند...
بسیار زیبا بود...
ممنون دوست خوبم...

میشه شفاعتم کنی پسرخاله چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:29 ق.ظ http://shefaaat.blogfa.com/

.
عارفی را گفتند : دنیا را چگونه می بینی ؟
گفت : آنچنان که بدون رضایت من برگی از درخت نمی افتد !!!
گفتند : مگر خدایی تو ؟
گفت : نه ، راضی ام به رضای خدا …

إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ

میشه شفاعتم کنی پسرخاله چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ق.ظ http://shefaaat.blogfa.com/

خدایا تو میدانی آنچه را که من نمیدانم …
در دانستن تو آرامشیست و در ندانستن من تلاطمها …
تو خود با آرامشت تلاطمم را آرام ساز …
.

الهی آمین...

میشه شفاعتم کنی پسرخاله چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ق.ظ http://shefaaat.blogfa.com/

گفتم : چقدر احساس تنهایی می کنم …
گفتی : من که نزدیکم ! (بقره آیه ۱۸۶)
.
.
یوسف مى دانست تمام درها بسته هستند اما به خاطر خدا و به امید او حتی به سوی درهای بسته دوید و تمام درهای بسته برایش باز شد …
“اگر تمام درهای دنیا هم به رویت بسته شدند ، به طرف درهای بسته بدو چون خدای تو و یوسف یکیست

بله خدای ما یکی است...
عیب ما در ضعف ایمان است...
ممنون دوست خوبم...

هدیه جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:52 ب.ظ http://hedieh76.blogfa.com

خدایا من که دستم به آسمون نمی رسه تو که دستت به زمین می رسه بلندم کن

ممنون دوست خوبم ...

طلبه بانو-همسر یک طلبه شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:36 ب.ظ http://talabehbano.blogfa.com

سلام بانو
الان مقله ت رو خوندم
خیلی خوب
ممنون

سلام بر شما...
ممنون از نگاهتان...
خواهش میکنم...
یا حق...

میشه شفاعتم کنی پسرخاله یکشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:26 ق.ظ http://shefaaat.blogfa.com/

خدایا! نعمت عافیت مبداء همه نیازهاست...
و عاقبت به خیری مقصده همه نیازهاست...
بین این مبداء تا آن مقصد والا ترین نیازها دلخوشیست....
به بزرگیت سوگند آنرا به تمامه دوستانم عطا فرما.....

الهی آمین...
ممنون دوست عزیزم...

میشه شفاعتم کنی پسرخاله یکشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:35 ق.ظ http://shefaaat.blogfa.com/

خــُدایا چـِگونه بخوآنــَمَت
دَر حآلی که نآفــَرمآنی اَت کَرده اَمـ؟
وَ چگونه نَخوانَمَت
دَر حآلی که به لُطف میشنآسَمَت؟

یا ارحم الراحمین...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد